Er is ontzettend veel data om de mobiliteitstransitie een flinke impuls te geven. Data is dé grondstof voor toepassingen en diensten in het mobiliteitssysteem. Alleen is de versnippering, lokaal en per type vervoer, nog groot. Daarom is NTM dé plek voor mobiliteitsdata.
Onze missie
Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata (NTM) heeft als doel om alle (multimodale) mobiliteitsdata in Nederland op 1 plek bekend, beschikbaar, bruikbaar en betrouwbaar te maken. Het volle wegennet en de grote opgave rondom de woningbouw, de duurzaamheid en de toegankelijkheid maken het noodzakelijk om aan de slag te gaan met mobiliteitsdata. Dat doen we samen met onze dataknooppunten, overheden en private partijen in Nederland. Samen hebben we goud in handen en gaan we voor een bereikbaar en leefbaar land: nu en in de toekomst!
Onze dataknooppunten staan hieronder in de interactieve afbeelding getoond. Wil je meer weten over met wie wij samenwerken en wat die partijen allemaal doen? Bekijk dan de pagina 'Organisatie NTM en datapartners'.
Neutrale en ondersteunde positie van NTM
NTM is neutraal binnen het mobiliteitsstelsel: we faciliteren en verbinden, zonder daarbij stelling te nemen. Als we inzicht geven in de kwaliteit van een dataset, dan is dat op basis van feitelijke gegevens. We maken geen beleid. We faciliteren andere partijen met data, zodat zij beleid, beslissingen of toepassingen kunnen maken.
Ontwikkelingen van NTM
-
Initiële fase van NTM (2019 - 2021)
-
In deze fase werden de eerste ideeën voor een NTM bij elkaar gebracht. NTM is vanaf het begin af aan een gezamenlijk initiatief van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en de dataverstrekkers die al heel veel mobiliteitsdata tot hun beschikking hebben. Denk hierbij aan DOVA, CBS, NDW, NWB, RDW, Portbase en NBd.
Het register Mobiliteitsdata bestond in deze fase ook al.Het register Mobiliteitsdata is opgezet vanuit een Europese ambitie om in elk land een NAP, National Point of Access, te hebben. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft deze ambitie opgepakt en vertaald naar een opdracht aan NTM: maak alle mobiliteitsdata beschikbaar op één plek.
Middels het register Mobiliteitsdata kunnen de datagebruikers diverse soorten mobiliteitsdata, van fietsdata tot aan data van wegen en laadpalen, op één plek vinden en gebruiken. De eerste versie van het register Mobiliteitsdata dateert uit 2015. De eerste jaren lag de focus op het voldoen aan de Europese verplichting en de inhoud op het register werd steeds meer aangevuld.
-
Het mobiliteitsbeleid zet zowel op Europees, nationaal als decentraal niveau vol op in op het benutten van de kansen die digitalisering biedt. Een belangrijke voorwaarde hierbij, is dat hiervoor benodigde publieke en private data bekend, beschikbaar en bruikbaar zijn voor de diverse gebruikers. In 2020 is bestuurlijk afgesproken in het BO MIRT (Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport vanuit de Rijksoverheid) de beschikbaarheid en het gebruik van integrale mobiliteitsdata verder te verbeteren. Door als Rijksoverheid, regio’s en de landelijke dataknooppunten in te zetten op de ontwikkeling van een Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata (NTM). Er werd afgesproken om in de eerste helft van 2021 een voorstel voor NTM uit te werken.
Hierna volgde een verkenningsfase en de startnotitie 'Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata' om onderdelen van dit toegangspunt verder te onderzoeken. Daarna werd besloten om de kwartiermakerfase in te gaan om het toegangspunt vorm te gaan geven.
-
-
Kwartiermakersfase van NTM (2021 - 2022)
-
In deze fase was de kwartiermaker in combinatie met het kernteam actief in gesprek met stakeholders en is er werk gemaakt van het opstellen van het Programmaplan NTM 2022 tot en met 2025. Ook zijn er diverse *(digitale) informatiesessies en informatiebijeenkomsten gehouden om te praten over de ontwikkelingen van NTM.
-
Het programmaplan is opgesteld door het kernteam van NTM. Dit plan is het resultaat van de kwartiermakerfase en geeft de planning van de werkzaamheden van de NTM-organisatie tot en met 2025 weer.
-
Op 4 juli gaf de minister van IenW het officiële startschot voor het Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata (NTM).
-
De operationele organisatie van NTM wordt ondergebracht bij het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). Dat biedt veel voordelen, bijvoorbeeld omdat NTM zo gebruik kan maken van een al ingerichte servicedesk. Diverse vacatures werden op dit moment en kort hierna ingevuld, denk aan een community manager, product owner, informatie architect, expert mobiliteitsdata en een portfolio manager.
De opdrachtgever van NTM blijft het ministerie van IenW.
-
-
Eerste organisatie fase van NTM (2022 - 2025)
-
Deze fase staat in het teken van de groei en volwassenwording van NTM. Werkprocessen en publiek private dialogen met datapartnersworden uitgewerkt en geborgd voor zowel NTM als het Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata (DSM). NTM is een belangrijke speler binnen het DSM. De implementatie EU wet- en regelgeving is ook een onderdeel wat deze jaren wordt opgepakt.Ook wordt er gewerkt aan de uitbreiding van het aantal communities en bijbehorende thema's, met de focus op personenmobiliteit.
-
2022-2027Coördinatie NAPCORE (2022-2025) & NAPCORE X (2025 – 2027))
-
Vanaf 2022Ondersteuning maas standaarden beheerorganisatie
-
2022Uitbreiding community MaaS en community Verkeersveiligheid
-
NTM ondersteunt vanaf 1 januari 2023 de technische MaaS-standaarden. Hiermee helpen we de community (samenwerkingsverband) van gemeentes, MaaS dienstverleners en vervoerders om de standaarden die zij nu al gebruiken, verder te ontwikkelen. Dit maakt data-uitwisseling eenvoudiger en zorgt dat de reiziger duurzamer, sneller of goedkoper zijn reis van A naar B kan maken. Zo blijft Nederland bereikbaar en leefbaar. Vandaag én in de toekomst.
-
2023Uitbreiding communities Deelmobiliteit, Fiets, Data voor logistiek, Elektrisch vervoer en laadinfrastructuur
-
Ontwikkeling van een digitaal stelsel voor mobiliteitsdata (DSM). Het DSM zorgt voor een geordend en samenhangend systeem van landelijke en lokale digitale voorzieningen, standaarden, gegevens, databronnen en afspraken over (gebruik van) mobiliteitsdata. Het Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata (NTM) speelt hierin een faciliterende rol, zowel in het faciliteren van de structurele samenwerking tussen de verschillende overheden alsook in het faciliteren van de samenwerking tussen overheid en markt te faciliteren om tot goede reis-, route- en beleidsinformatie te komen.
Om die samenwerking te bevorderen is er ook in 2023 begonnen met het opzetten van tactische tafels/ketenregie. LVMB als tactische tafel is al officieel ingesteld (in 2023), evenals verkeersveiligheid (2024) en fiets.
-
Middels het register Mobiliteitsdata kunnen datagebruikers diverse soorten mobiliteitsdata, van fietsdata tot aan data van wegen en laadpalen, op één plek vinden en gebruiken. De eerste versie van het register Mobiliteitsdata dateert uit 2015. De eerste jaren lag de focus op het voldoen aan de Europese verplichting en de inhoud op het register werd steeds meer aangevuld.
In augustus 2023 werd de vernieuwing van het NTM register Mobiliteitsdata gepresenteerd. Het register is aangevuld en aangepast naar de nieuwe NTM-huisstijl.
-
2024Uitbreiding communities Verkeersmanagement, Parkeren, Hubs, Openbaar Vervoer
-
2024Lancering strategische samenwerking met Geonovum & CROW
-
2024Coördinatie Regionale Data Teams (RDT’s) / Landelijk Data Ketenoverleg (LDKO)
-
De Strategic Committee (SC) MultiModaal Reizen bestaat uit de SC MaaS en de SC BISON. De SC’s zijn op 16 december 2024 samengevoegd. Dit ten behoeve van de verbetering van interoperabiliteit, kennisuitwisseling tussen de clusters in de mobiliteitswereld, de ondersteuning voor gebruikers vereenvoudigen en de harmonisatie van standaarden binnen het Nederlandse mobiliteitsstelsel.
-