Verkeersmanagement
De digitalisering transformeert verkeersmanagement in rap tempo. Voorheen draaiden verkeerssystemen vooral op statische infrastructuur, zoals verkeerslichten en wegmarkeringen. Tegenwoordig wordt steeds meer gebruik gemaakt van slimme, digitale technologieën. Deze technologieën hebben we hard nodig om het verkeer in Nederland draaiende te houden ondanks de toenemende drukte.
Belang van verkeersmanagement
Het inzetten van een digitaal verkeersmanagement is nu al een cruciaal onderdeel van een goed functionerend verkeerssysteem. Marktpartijen zoals navigatiedienstverleners spelen bij het aanbieden van data hierin een steeds belangrijkere rol. Voor digitaal verkeersmanagement is het essentieel om de juiste data bekend, beschikbaar, bruikbaar en betrouwbaar te krijgen en te houden.
Verkeersmanagement en Europese wetgeving
Europese wetgeving ondersteunt het proces om de data voor onder andere verkeersmanagement op orde te krijgen middels de Europese richtlijn Intelligent Transport Systems (ITS) en de Real-Time Traffic Information-verordening (RTTI). De ITS is een richtlijn voor het versnellen van de inzet en het gebruik van intelligente vervoerssystemen. De RTTI richt zich op het beschikbaar maken van actuele verkeersinformatie voor weggebruikers.
In deze richtlijn en verordening liggen verplichtingen vast om mobiliteitsdata centraal te ontsluiten en op termijn ook om die data te digitaliseren. Belangrijker is dat de wetgeving van essentiële toepassingen voor digitaal verkeersmanagement op grote schaal versneld wordt doorgevoerd. Dit wordt gerealiseerd door de juiste gesprekkenop gang te brengen over datakwaliteit en benodigde samenwerking tussen overheden en marktpartijen te stimuleren.
NTM en verkeersmanagement
Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata (NTM) heeft als doel om alle (multimodale) mobiliteitsdata in Nederland op 1 plek bekend, beschikbaar, bruikbaar en betrouwbaar te maken. De mobiliteitsdata ontvangen we van dataknooppunten, overheden en private partijen in Nederland.
Verkeersmanagementdata valt hier ook onder. Die data wordt grotendeels al centraal ingewonnen en ontsloten via de landelijk beschikbare dataknooppunten zoals het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) en het Nationaal Wegenbestand (NWB). Bij NTM werken we aan het organiseren van de benodigde samenwerking om de potentie van al die data maximaal te benutten, onder andere in het Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata en met de Europese RTTI Taskforce
Bronnen
- Register mobiliteitsdata van NTM: https://ntm.ndw.nu;
- Informatie over Europese wetgeving op het standaardenregister van NTM: ITS Directive - Standaardenregister NTM;
- Publicatie van CROW over de ITS-richtlijn voor wegbeheerders en vervoerautoriteiten: https://crow-smartmobility.nl/2024/09/23/its-richtlijn-toegelicht-voor-wegbeheerders-en-vervoerautoriteiten/;
- Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW): https://www.ndw.nu/;
- Nationaal Wegenbestand (NWB): Nationaal Wegenbestand | Nationaal Wegenbestand;
Community Verkeersmanagement en tactische tafel
Thomas Coolen, communitymanager verkeersmanagement, is vanuit NTM het eerste aanspreekpunt voor de community verkeersmanagement en de Europese RTTI-verordening. Hij signaleert behoeften, stimuleert de dialoog en haalt vragen en wensen op vanuit allerlei datapartijen. Voor verkeersmanagementdata fungeert het directeurenoverleg van het landelijk verkeersmanagementberaad (DO LVMB) als tactische tafel in het Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata (DSM).
“De Europese wetgeving is een enorme kans voor een vooruitstrevend land op verkeersmanagementgebied, wat Nederland zeker is. De wetgeving brengt het gesprek over de belangrijkste verbeterpunten in de dataketens op gang, met de juiste partijen. Het gaat niet langer alleen over het genereren van zoveel mogelijk leuke data, maar juist over het waarborgen van kwaliteit van de hele dataketen.” - Thomas Coolen, community Manager verkeersmanagement en verkeersveiligheid